terima kasih sahabat

Rabu, 12 Januari 2011

aku bermata plastik...



saya yang bermata plastik..


saya bercermin mata....


sejak bulan April 1996 saya telah memakai cermin mata... masa tu umur saya baru 13 tahun dan berada dalam tingkatan satu.. pada ketika itu juga power cermin mata saya tidak banyak.. hanyalah 125 utk kiri dan 125 utk kanan...

memandangkan saya nie seorang yang rajin membaca, maka setiap tahun power saya akan bertambah banyak.... semasa tingkatan dua, power cermin mata saya meningkat kepada 250 powernya... selepas itu, saya tidak bertukar-tukar cermin mata selama 3 tahun... bila dah naik tingkatan 5 barulah saya pergi cek mata lagi,... hohoho powernya semakin meningkat.. kali ini cermin mata saya mempunyai kuasa 375 pulak.. 375 bukan bermaksud kedua-duanya,, tetapi 375 untuk sebelah kiri dan 350 untuk sebelah kanan....

itu time sekolah.. after sekolah, saya dah tak ingat pulak berapa kali tukar cermin mata... sebab kebanyakkannya guna duit sendiri.. so, x terfikir pulak nak kira... masa zaman sekolah dulu, semua ayah yang bayar... tp bila dah duduk zaman kolej... dah kuarkan duit sendiri sebab saya sudah mempunyai duit pinjaman... seingat saya, cermin mata yang paling mahal yang pernah saya berli harganya cuma RM280.. dia menjadi tidak begitu mahal kerana saya memilih bingkai yang murah aje.. hahaha cuma cermin sahaja yang perlu mahal... macam2 cover kononnya...

daripada cermin mata berbingkai plastik, berbingkai besar , berbingkai separuh hinggalah tiada bingkai, bercermin hitam semuanya saya telah cuba....

tapi tahun nie saya telah membuat pembaharuan.. saya tidak mahu lagi memakai cermin mata... sudah 14 tahun saya memakai cermin mata... saya nak berubah... hehehe kini saya bermata plastik.. tapi bukan senang ye nak jaga mata plastik saya nie... pantang kene habuk.. mata saya akan berair... kebersihan paling penting... secebis habuk pun tidak boleh ade... kalo tidak, sakitlah mata saya ini....

masalah yang timbul sekarang, saya membuka mata plastik saya selepas maghrib.. selepas itu, saya perlu memakai cermin mata pula, kerana saya tidak nampak jika tidak memakai ape2... cermin mata saya mempunyai power 450 (silau 50 ) untuk kanan dan kiri 400. apabila saya menukar kepada mata plastik powernya tinggal 375 sahaja.... masalah saya sekarang.. apabila saya menukar dari mata plastik ke cermin mata.. saya akan berasa pening... pening yg teramat.. mungkin kerana perubahan power yang diterima sekarang....

saya dalam dilema sekarang.. samaada ingin meneruskan mata plastikku atau memakai cermin mata sahaja.... kini,, saya mempunyai 3 pasang mata plastik lg...... tolonglah saya... :'(


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...