terima kasih sahabat

Jumaat, 9 Disember 2011

contoh gubahan hantaran


bila ada majlis perkahwinan, tak lengkap rasanya kalau tiada hantaran perkahwinan. kalau ikutkan dalam hukum islam, hantaran ini tiada dalam syarat nikah mahupun rukun nikah.. yang wajib hanyalah mahar perkahwinan. dan sebaik2 perempuan adalah yang rendah kadar maharnya. 

namun, sudah menjadi adat orang melayu, nak tunang kena ada hantaran, nak kahwen kena ada hantaran. semua tu kadang2 boleh membebankan pengantin, tapi apa salahnya kan kalau kita nak menghadiahkan sesuatu yang istimewa untuk bakal suami atau isteri kita tu.. 

kalau ikut zaman sekarang pula (2011), masyarakat dah tidak kisah untuk memberi hantaran tersebut, kadang2 bola sepak, bola futsal, ps3, helmet, replika rumah, semua jadi hantaran. ermm kadang2 rasa diorang nie macam nak perhatian pulak kan... zaman sekarang juga, kebiasaannya macam2 bentuk hantaran jadinya.. cantik2 sampai rambang mata nak pilih.,.

dalam Islam, yang sebaiknya, kita ambik yg pertengahan, jangan terlalu membazir... oleh itu, saya mengikut tradisi keluarga saya.. buat hantaran sendiri.. hehe. walaupun idea sendiri, tapi cantik jugak tau.....

inilah beberapa contoh hantaran kahwen semasa majlis perkahwinan saya haritu.. semua sekali ada 13 dulang hantaran, tapi saya cuma ada beberapa keping gambar sahaja dalam simpanan saya.. kepada kakak-kakak saya, bolehlah savekan gambar hantaran mimi then bagi kat mimi yea.. =) semua hantaran kahwen adalah handmade.. hehe 
oklah, sekadar mencuci mata, bolehlah kita lihat sebahagian gambar-gambar yang saya paparkan ini...

baju kemeja n seluar jean tu, hasil gubahan kakak ipar saya. kak ina :)
tq kak ina. luv u

bakul buah-buahan.. hasil idea kreatif n sumbangan kak cik =)
tq very much cik.. luv u 2

ini pun hasil kerja kak cik.. kreatif jgk kak cik nie ye..
 jadi gubahan tuala tu... =)

dalam kotak tu, ada sejadah ngan kain pelikat.
hasil tangan kreatif kakcik jgk. fuhh dahsyat kakcik =)

haaa... ini dia hasil gubahan kak zah =)
gula2  n coklat kot :)
time buat gubahan nie, saya x pasti saya sibuk wat pe.. sbb masa kakzah buat gubahab nie, saya langsung tidak melihatnya.. tapi jadik jugak ekk

cuma.. hasil gubahan kaklong yang lum dapat diupload sbb saya belum jumpa lagi dalam album gambar nie.. banyak sangat pulak,,, hehe sori long.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...