terima kasih sahabat

Rabu, 7 Disember 2011

saya sudah selamat....



alhamdulillah..
sudah 2 minggu lebih saya telah selamat diijabkabulkan dengan suamiku amin bin abd rahim..

alhamdulillah.. tanggal 19.11.2011 kami telah disatukan... manakala pada 20.11.2011 pula adalah majlis walimatul urus..

mengikut hukum, mengadakan majlis walimah ini adalah sunat muakkad.. kita perlu memaklumkan kepada semua orang yang kita sudah berkahwin.. terdapat juga dalam hadith menyuruh kita menyembelih sekurang2nya seekor kambing menandakan kesyukuran dan untuk bersedekah kepada orang ramai yang meraikan kita... terdapat juga dalam hadith membolehkan kita memukul gendang sempena majlis walimatul urus tersebut..

manakala hukum menghadiri ke majlis walimah adalah wajib.. lagi2lah jika rumah kita dekat dengan rumah tersebut.. jika tidak dapat hadir dengan sebab keuzuran, perlulah memberitahu kepada wakil keluarga tersebut..

saya mengucapkan terima kasih kepada semua.. terutamanya ahli keluarga saya yang banyak membantu saya... semoga Allah, ibu bapa serta keluarga memberkati dan merestui ikatan perkahwinan ini.. semoga Allah memberi kami kasih sayang yang berkekalan sehingga ke akhir hayat, meredhoi kehidupan kami, memberi kami
zuriat dan keturunan yang soleh dan solehah ... amin....

saya ingin memetik beberapa potongan ayat al_quran dan hadith tentang perkahwinan....

"Diantara tanda-tanda kekuasaan Allah ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya di antara kamu rasa kasih dan sayang." firman Allah.. (Ar-Rum 21)

Dalam nas Hadis sebagaimana sabda Baginda yang diriwayatkan oleh Bukhari yang bermaksud:

"Perkahwinan itu Sunnahku, sesiapa yang tidak suka kepada Sunnahku
, dia bukan daripada kalangan umatku"

(riwayat Al-Bukhari)


mafhum hadith juga : jika kita telah berkahwin, ini bermakna kita telah menunaikan sebahagian dari ibadah, maka selebihnya, hendahlah kita bertaqwa kepada Allah...



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...