terima kasih sahabat

Isnin, 10 Mei 2010

hobi mak saya..
















ini ikan kesayangan mak...

mak saya seorang yang penyayang... mak mampu membesarkan 11 orang anak dengan penuh kasih sayang... sehinggalah anak-anak emak sudah besar.. semua anak-anak mak mempunyai komitmen masing-masing sehingga memaksa anak-anak meninggalkan mak dan ayah berdua di kampung... mak kebosanan di rumah, selain ayah sebagai peneman, mak ada membela kucing bernama kuning sebagai kawan... selain kucing kuning yang manja tu mak juga ada membela monyet kecik pendatang yang saya pun tak tau entah dari mana datangnya haiwan tersebut..

mak menyambut baik kedatangan monyet kecil tersebut.. setiap pagi, mak akan panggil monyet dan beri makan.. setiap malam, mak menjengah monyet yang menangis kesejukan di bawah kepak ayam jaguh.. begitulah sayangnya emak kepada monyet... suatu hari jiran saya telah memerangkap monyet kecil itu.. mak sedih.. mak minta jiran tersebut melepaskan kembali monyet yang sudah manja ngan keluarga saya itu...

tiba-tiba monyet hilang selama 4 hari...kami sekeluarga agak risau kemanakah monyet kecil tersebut.... suatu hari sedang emak menjemur kain di luar rumah, mak nampak monyet di dalam longkang... kasihan.. monyet tersebut tidak boleh bangun dan ekornya hampir terputus.,.. mak memanggil ayah.. ayah pun mengangkat monyet tersebut dan meletakkan monyet itu di halaman rumah. ayah beri monyet tersebut susu.. letakkan ubat gamat pada lukanya.. kasihan monyet tersebut.. mungkin telah diserang... hayat monyet tersebut tidak pangjang.. pada keesokkan pagi, monyet tersebut telah pergi buat selama-lamanya.... hilang sudah kawan baik mak...

selepas pemergian "nyetmo" (panggilan kami kepada monyet kecil itu), mak membela ikan pula... setiap kali pergi ke pasar isnin dan khamis, mak akan membeli ikan, banyak ikan mak beli.. antaranya ikan emas, sepat, puyu, pelaga dan ada juga yang saya tidak tahu namanya.... suatu hari, ayah ingin segera pergi ke pasar.. pada ketika itu,mak sedang menukar air ikan.... mak tukarkan dengan air paip... mak pun pergi ke pasar bersama ayah..manakala saya pula pergi lewat sedikit... biasalah bersiap pun lama... hehehe

sampai parit raja, jumpa mak kat pasar.. makan2 dulu.. mak beli lagi ikan.. minat betul mak.. kemudian mak dan ayah balik dahulu memandangkan saya banyak lagi barang nak cari... dalam sejam, tetiba mak telefon.. mak bgtau.. semua ikan mak yang kat rumah sudah tergolek.. kesian mak.. sedih mak.. saya juga sedih bila dengar suara mak dalam kesedihan.. mak minta saya beli lagi ikan dengan apek kat pasar tu.... saya pun bergegas ke pasar untuk mencari apek jual ikan... saya bgtau apek tersebut ikan mak kat rumah semua dah mati... apek tu kata, tak boleh guna air paip.. kene simpan 4 hari baru boleh guna... maka, saya pun beli lagi ikan lagi 4 ekor... ikan nie sebagai penghibur hati emak...

semoga mak happy dan bahagia serta diberikan kesihatan yang berpanjangan... amin.. begitu juga dengan ayahku...

3 ulasan:

  1. Demikianlah kisah yang bertajuk: "EMAK, IKAN DAN MONYET"

    BalasPadam
  2. berat gile blog ko.aku yg punye internet power pon sangkut2.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...